Connect@ADP

Partner w rozwoju Twoich kadr

Analizy porównawcze sposobem na uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Jak dorównać innym?

Autor: ADP on 24 marca 2016 in Firmy międzynarodowe i globalizacja, HR, Innowacje i technologia, Zarządzanie kapitałem ludzkim

UdostępnijShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Morze informacji, które każdego dnia zalewa wszystkie sfery życia, w tym środowisko pracy, powoduje, że konsumenci na całym świecie podejmują coraz bardziej świadome decyzje. W dzisiejszych czasach Internet daje Twojemu personelowi i potencjalnym nowym pracownikom dostęp do ogromnych zasobów wiedzy na temat Twojej organizacji i branży. Aby nie dać się wyprzedzić konkurencji, należy upewnić się, że Twój zespół kierowniczy posiada dokładne i aktualne dane porównawcze dotyczące wszelkich aspektów zarządzania kapitałem ludzkim.

Warto pamiętać, że przy takiej ilości dostępnych informacji musisz rozważnie podchodzić do ich źródeł Fora, na których internauci zamieszczają opinie oraz oferty pracy publikowane przez konkurencję nie są doskonałą podstawą prowadzenia analiz porównawczych dotyczących branży. Ankiety na temat wynagrodzenia mogą dostarczyć informacji, jednak tylko w teorii, bo rzeczywistości bardzo szybko się dezaktualizują ze względu na rotację siły roboczej oraz dynamikę sektora. Badanie przeprowadzone pół roku temu nie jest miarodajne w obecnie obowiązujących warunkach. Ponadto, tego typu narzędzia są zbyt ograniczone, aby mogły dostarczyć rzetelnych informacji.

By pomóc swoim pracownikom w podejmowaniu świadomych decyzji, potrzebujesz solidnych i wiarygodnych danych. Dobra wiadomość jest taka, że aktualne i użyteczne analizy porównawcze są znacznie łatwiej dostępne niż mogłoby się wydawać.

Inteligentny wywiad

Wobec dezaktualizacji i rzadszego wykorzystania tradycyjnych metod, zrozumienie, jak dokładnie radzi sobie dana organizacja stało się nie lada wyzwaniem dla kadr kierowniczych działów zasobów ludzkich. Postęp technologiczny przynosi jednak sprytniejsze i bardziej zaawansowane rozwiązania. Dzięki możliwościom, jakie oferują analizy dużych zbiorów danych możesz uzyskać dostęp do aktualnych, zbiorczych i zaszyfrowanych informacji na temat różnych sektorów i regionów geograficznych. Zyskując wiedzę na temat tendencji obowiązujących w podobnych branżach, lokalizacjach i organizacjach podobnej wielkości, Twój zespół będzie w stanie rozwinąć strategie biznesowe, które będą wykraczały poza sferę zarządzania zasobami ludzkimi i zapewnią przewagę konkurencyjną.

Nie zapomnij o pracownikach z długim stażem

Zdaniem Josha Bersina z firmy Bersin by Deloitte „lojalni pracownicy przynoszą znacznie większą wartość niż Ci, którzy często zmieniają pracodawców w ramach branży”(1). Wobec ogromnych ilości informacji zdobytych w wyniku przeprowadzenia analiz porównawczych, mając do podjęcia wiele decyzji, łatwo jest przegapić okazję do usprawnienia firmy od wewnątrz. Nawet jeśli wszystko stale robisz dobrze, np. dając pracownikom regularne podwyżki, pewne dane, takie jak np. poziom obecnych wynagrodzeń, mogą nie zostać wzięte pod uwagę.

Prawda jest taka, że wartość niektórych miejsc pracy wzrasta znacznie szybciej niż innych. Jeśli oferujesz jedynie 2% podwyżki, a koszt życia stale wzrasta, Twoi pracownicy zaczną odchodzić w alarmującym tempie w poszukiwaniu płacy, którą będą uważali za bardziej adekwatną do ich szacowanej wartości na wolnym rynku.

Nie chodzi tylko o pensję

Bersin zwraca także uwagę na fakt, że w dzisiejszych organizacjach „zachodzi proces zmiany warty” – pokolenie wyżu demograficznego powoli odchodzi na emeryturę, zaś młodzi ludzie z generacji Y zaczynają obejmować stanowiska kierownicze i pozycje o większej odpowiedzialności. Dzisiejsi kandydaci, zwłaszcza Ci należący do pokolenia Y, wybierając miejsce pracy, poza wysokością wypłaty biorą także pod uwagę inne czynniki (2). Ustalając pakiet wynagrodzenia, warto wziąć także pod uwagę inne aspekty doświadczenia pracownika i dołączyć do niego świadczenia niepieniężne, takie jak elastyczny czas pracy, dodatkowe korzyści w postaci karty sportowej, bezpłatną kawę i przekąski, a także możliwość pracy z domu.

Aby w pełni zrozumieć, jak pracownicy należący do różnych pokoleń postrzegają Twoją organizację, powinieneś dokładnie przeanalizować sfery takie, jak:

  • Różnorodność kadry pracowniczej

Średni wiek, liczba pracowników w podziale na pokolenia, odsetek kobiet itp.

  • Tendencje dotyczące kadry pracowniczej

Średni staż, wskaźnik fluktuacji, rotacja nowych pracowników itp.

  • Wynagrodzenie

Średnie zarobki, wynagrodzenie w ujęciu rocznym itp.

Przygotuj się na udzielanie informacji

Zapewne masz już świadomość, że nigdy nie będziesz w stanie przyciągnąć dyrektora marketingu, oferując mu mało atrakcyjną stawkę. Niemniej jednak, dbanie o konkurencyjność wynagrodzeń to tylko jeden z fragmentów układanki obowiązującej na współczesnym rynku. Być może Twoi pracownicy i przyszli kandydaci korzystają z narzędzi, które są już nieco nieaktualne, ale nadal szukają sposobów, by ocenić, jak oferta Twojej organizacji plasuje się na rynku.

Powinieneś przygotować odpowiedzi na pytania na temat oferowanych przez Ciebie korzyści i przedziału wynagrodzenia oraz poprzeć je aktualnymi danymi porównawczymi. Informacje oparte na rzetelnych danych, przekazywane w ramach otwartej i przejrzystej komunikacji przyczynią się do przyciągnięcia i zatrzymania w Twojej firmie tylko najlepszych pracowników.

 

Źródła

  • Employee Retention Now a Big Issue: Why the Tide Has Turned, John Bersin
  • Millennials want more flexibility in workplace schedule, survey says, New York Times.com, 2015

 

Więcej informacji na temat Zarządzania Kapitałem Ludzkim znajdziesz pod adresem: http://www.adp.com/hci-ezine/volume-4/index.html

(Odwiedzono 52 razy, 1 wizyt dzisiaj)
UdostępnijShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

TAGS: Analizy porównawcze Zarządzanie Kapitałem Ludzkim

Tytuł komentarza – Zamieść odpowiedź

Dodaj komentarz

Fill in your details below or click an icon to log in:

Ustaw swoje preferencje plików cookie