Connect@ADP

Partner w rozwoju Twoich kadr

Jak podejmować decyzje dotyczące mediów społecznościowych?

Autor: ADP on 8 września 2016 in Firmy międzynarodowe i globalizacja, HR, Innowacje i technologia, Zarządzanie kapitałem ludzkim

UdostępnijShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Wszystko wskazuje na to, że media społecznościowe pozostaną z nami na dobre. Z tego względu decyzje podejmowane przez działy HR w odniesieniu do mediów społecznościowych powinny być rozpatrywane w sposób strategiczny, aby mieć pewność, że nasi pracownicy wykorzystują media społecznościowe w pracy nie tylko w sposób właściwy, ale także z korzyścią dla naszej organizacji.

Dla dzisiejszych pracowników media społecznościowe to nie tylko narzędzie do rozmów ze znajomymi. Są one niezwykle ważnym miejscem budowania relacji i sieci zawodowych oraz współpracy z zespołem w biurze i na całym świecie. Według najnowszego raportu badawczego pt. Ewolucja środowiska pracy (1) opracowanego przez ADP Research Institute®, w którym omówiono zmienny charakter globalnego środowiska pracy, 88% ankietowanych uważa, że media społecznościowe staną się platformą współpracy.

Zamiast zabraniać pracownikom korzystania z portali społecznościowych w miejscu pracy, błyskotliwi liderzy organizacji starają się ustalić, jak zarządzać mediami społecznościowymi w pracy i wykorzystać ich potencjał do zwiększenia współpracy między przedsiębiorstwami oraz prowadzenia pozytywnej komunikacji na temat przedsiębiorstwa ze światem zewnętrznym.

Mnogość możliwości

Istnieje wiele różnych platform społecznościowych, ale nie każda z nich będzie odpowiednia dla naszego przedsiębiorstwa i naszych celów. Facebook i LinkedIn umożliwiają na przykład tworzenie prywatnych grup, a jednocześnie pozwalają użytkownikom komunikować się z resztą świata. Yammer – platforma społecznościowa dla przedsiębiorstw, umożliwia z kolei użytkownikom udostępnianie informacji wewnętrznych określonym grupom odbiorców w przedsiębiorstwie, wybranym zespołom roboczym lub konkretnym współpracownikom. Twitter, Pinterest i YouTube również oferują własne, unikatowe rozwiązania do interakcji i współpracy. Jak wskazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez organizację Society for Human Resource Management, najpopularniejsze platformy społecznościowe, z których korzystają prezesi firm to kolejno LinkedIn, Facebook, Twitter i YouTube.

Wybór właściwej platformy

Aby ustalić, z jakich platform korzystać w miejscu pracy, warto zastanowić się, co nasz zespół chce osiągnąć dzięki wykorzystaniu mediów społecznościowych. W wielu przypadkach dyrektorzy HR liczą, że narzędzia społecznościowe umożliwią im usprawnienie współpracy między pracownikami, w tym z osobami pracującymi zdalnie w odległych lokalizacjach.

Na początek warto zapytać pracowników, z jakich mediów społecznościowych korzystają najczęściej lub chętnie korzystaliby do komunikacji w miejscu pracy. Ponadto dział HR powinien przez kilka tygodni używać każdego z rozważanych narzędzi, by ocenić potencjał poszczególnych platform pod kątem możliwości współpracy w firmie. Następnie należy omówić wyniki przeprowadzonej oceny na szczeblu wewnętrznym i wybrać narzędzia, które będą najskuteczniejsze dla naszych pracowników.

Trening współpracy

Kiedy już wybierzemy platformę lub platformy społecznościowe, z których chcemy korzystać w naszej organizacji, czas na ich zastosowanie w praktyce. Choć pracownicy są zwykle przyzwyczajeni do używania mediów społecznościowych w życiu prywatnym, wykorzystanie ich jako narzędzi do komunikacji i współpracy w miejscu pracy jest czymś zupełnie innym. Pracownicy mogą potrzebować czasu i cierpliwego treningu, zanim zaczną wykorzystywać media społecznościowe jako narzędzie do pracy.

Warto zorganizować coś więcej niż tylko zwykłe spotkanie, by wyjaśnić pracownikom, w jaki sposób powinni używać mediów społecznościowych w pracy. Należy przygotować cały arsenał produktów do komunikacji, dzięki którym będziemy mogli porozmawiać z każdym pracownikiem we właściwy mu sposób i codziennie przypominać im, jak ważne jest, by poprawnie korzystali z narzędzi społecznościowych.

Zespół HR odpowiedzialny za media społecznościowe może na przykład opracować webinarium, w którym przedstawione zostaną właściwe sposoby korzystania z mediów społecznościowych w pracy, nagrać filmiki pokazujące przykłady użycia platform społecznościowych z korzyścią dla organizacji, wydać broszurę lub ulotkę z opisanymi pokrótce radami, którą pracownicy będą mogli postawić sobie obok monitora lub zamieścić wpisy na blogu opisujące sukcesy związane z wykorzystaniem platform społecznościowych. Regularne przypominanie pracownikom, że korzystanie z poszczególnych platform społecznościowych może pomóc organizacji w osiągnięciu lepszych wyników sprawi, że ich używanie wejdzie im z czasem w nawyk.

Słowa poparte działaniem

Ważne jest, by pamiętać, że kadra kierownicza powinna być dla pracowników wzorem, jeśli chodzi o korzystanie z mediów społecznościowych. Najprościej cel ten osiągnąć poprzez regularną komunikację z pracownikami za pośrednictwem naszych sieci, przesyłając aktualne informacje dotyczące korzyści i inne wiadomości z zakresu HR za pomocą Facebooka lub Yammera lub zamieszczając filmiki o tematyce pracowniczej na kanale YouTube naszej organizacji.

Kiedy pracownicy przyzwyczają się już do otrzymywania informacji organizacyjnych za pośrednictwem mediów społecznościowych, chętniej będą z nich sami korzystać przy współpracy.

Aby uzyskać więcej informacji na temat zmian w środowisku pracy, pobierz raport: „Ewolucja środowiska pracy: zmienny charakter globalnego miejsca pracy” (1).

BIBLIOGRAFIA:

Oryginalny post znajduje się na blogu pod adresem: http://www.adp.com/spark/articles/how-to-make-human-resources-social-media-decisions-7-484

(Odwiedzono 58 razy, 1 wizyt dzisiaj)
UdostępnijShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

TAGS: Media społecznościowe miejsce pracy pracownicy zasoby ludzkie

Tytuł komentarza – Zamieść odpowiedź

Dodaj komentarz

Fill in your details below or click an icon to log in: